Mede door Portfolio Manager schrijven wij nagenoeg niets af aan slechte debiteuren

 

Hoe kenmerkt de markt zich? Welke wetten en regels gelden er? Wie is je klant? Hoe staat hij ervoor? Kan hij betalen? Allemaal vragen waar Wilma Arends, credit risk manager bij Belden EMEA en in maart 2011 uitgeroepen tot creditmanager van het jaar, snel een antwoord op wil. ‘Dun & Brandstreet (D&B) levert accuraat internationaal zakelijke informatie waar we blind op kunnen vertrouwen bij het beperken van onze kredietrisico’s.’
 

Over Belden EMEA

‘Belden begon ruim honderd jaar geleden in Amerika met de productie van elektriciteitskabels, waarna het zich na verloop van tijd ook toelegde op andere toepassingen voor onder meer broadcast en bouw. Zo maken wij HDMI-kabels, is de hoogste toren in Dubai voorzien van honderden kilometers kabel van ons en leverden wij de bekabeling voor de Olympische Spelen. Eind vorige eeuw opende Belden EMEA in Venlo de deuren. Dit onderdeel is verantwoordelijk voor de bewerking van de markt in Europa, Midden-Oosten en Afrika. Diverse acquisities volgden. Sindsdien richt Belden zich meer en meer op de productie en verkoop van aanvullende producten, zoals connectors en switches, zodat een totaalproduct ontstaat. Immers, elke kabel heeft een begin en eind.’

 
Probleemstelling

‘Wij betreden veel onbekende markten met elk andere wetten en regels, waar we aan moeten voldoen. Ook moeten we weten in welke landen welke betalingstermijnen gebruikelijk zijn, welke inkoopvoorwaarden gelden en of er politieke issues spelen. Daarnaast willen wij van elke (potentiële) klant weten hoe kredietwaardig hij is en welke limiet we maximaal hanteren. Om dat per (potentiële) markt en klant te kunnen beoordelen, moeten wij snel over actuele en diepgaande informatie beschikken. Op mijn afdeling beheren we met vijf mensen ruim 5000 klanten. Als vanzelfsprekend vergen de grote(re) klanten de meeste aandacht. Bij de kleine(re) klanten tot een bepaalde limiet is snelheid geboden. Daar moet zo weinig mogelijk werk in zitten. Aangezien informatie voor mijn afdeling het belangrijkste goed is, moeten we er blind op kunnen varen over correcte gegevens te beschikken.’

 
Keuze voor D&B

‘De relatie met D&B bestaat al geruime tijd. Als internationale speler zochten wij voor de inkoop van wereldwijde zakelijke informatie een strategische partner. D&B is marktleider en net als wij vertegenwoordigd in veel landen. Daardoor kunnen wij ons voor het inwinnen van betrouwbare informatie wenden tot één leverancier en hebben we niet met meerdere partijen te maken om over gedetailleerde lokale informatie te beschikken. Bovendien is de kwaliteit van de informatie die we van D&B ontvangen hoogwaardig en door ons eenvoudig aan te wenden voor het inschatten van risico’s, het monitoren van ontwikkelingen in de klantportfolio en het afstemmen van het kredietbeleid daarop. En wat ook niet onbelangrijk is, is hoe meer we afnemen, hoe lager het tarief is.’

 
Samenwerking en oplossingen D&B

‘Op aanraden van D&B maken wij gebruik van Portfolio Manager. Dat verschaft inzicht in onder meer jaarcijfers en kredietwaardigheid. Bovendien hechten wij waarde aan de beoordeling van een klant door D&B. Sterker nog, voor de kleinere klanten vertrouwen we volledig op de expertise van D&B. Grotere klanten onderwerpen we ook nog zelf aan een grondige analyse. Ideaal is dat D&B gebruikmaakt van dunsnummers voor elke afzonderlijke entiteit, zodat we al voorafgaand aan een project kunnen beoordelen of we met een bepaalde klant zaken willen doen.’

 
Resultaten

‘Het outsourcen van het inwinnen van zakelijke informatie bespaart ons veel tijd, geld en energie. We hoeven het én niet zelf te doen én we kunnen er snel conclusies aan verbinden. Natuurlijk is het ook voor D&B wel eens moeilijk om diepgaande informatie te verkrijgen van bedrijven in bijvoorbeeld Kazachstan, Wit-Rusland en het Midden-Oosten. Maar over het algemeen lukt dat uitstekend. Zo hebben wij tijdens de kredietcrisis minder dan een handvol faillissementen gezien onder klanten en dat waren ook nog eens kleine bedragen. Mede door Portfolio Manager schrijven wij nagenoeg niets af aan slechte debiteuren.’

 
Advies en samenvatting

‘Voor creditmanagement geldt: voorkomen is beter dan genezen. De samenwerking met D&B draagt daar aan bij. Doordat wij gebruik maken van Portfolio Manager weten we altijd met wie we zaken doen. Dat beperkt ons risico, omdat foutieve besluiten worden voorkomen. Wat ik enorm waardeer is dat D&B, ondanks de grootte en het internationale karakter, persoonlijk contact met ons onderhoudt. De accountmanager van D&B brengt ons geregeld een bezoek. Bij hem kan ik altijd terecht als er iets speelt. Hij is altijd bereid om met ons mee te denken. Zo willen wij toe naar een geautomatiseerde integratie van de gegevens van D&B in onze eigen systemen, zoals ons ERP, zodat snel een compleet overzicht ontstaat van actualiteit en historie. D&B ondersteunt ons volledig in dat proces van business intelligence.’

Gerelateerde segmenten

Gerelateerde producten

Om dnb-nederland.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. sluiten >