Bouwproject in Londen

Dun & Bradstreet helpt een belangrijk bouwproject in Londen op schema te blijven

Klik hier om de Engelstalige klantencase te downloaden.

De opgave
Volledig inzicht in de mogelijkheid van de bouwaanvoerketen om een belangrijk infrastructuurproject in Londen tijdig op te kunnen leveren.

De uitdaging
Samen met een publieke organisatie is deze partnerorganisatie verantwoordelijk voor het aanbestedingstraject van aannemers die dit grote infrastructuurproject voor de overheid kunnen bouwen. Het project moest in 2012 worden opgeleverd.

Het miljardenproject was het grootste lopende bouwproject in heel Europa. Sinds de aanvang in 2006 waren al duizenden bedrijven ingezet voor de bouw van essentiële onderdelen zoals mediacentra en accommodaties, en alle bijbehorende wegen en bruggen.

Aangezien er miljarden publiek geld met het project waren gemoeid en de oplevering onder geen enkele voorwaarde vertraagd mocht worden, is het beheersen van risico’s in de aanvoerketen van het allergrootste belang.
Het Hoofd Supply Chain Management legde destijd uit: ‘we kunnen ons absoluut geen fouten permitteren. Dit project dient op een vaststaande dag in 2012 af te zijn. Die datum is heilig, en we moeten er klaar voor zijn. Daarom is het cruciaal dat we een volledig inzicht hebben in de capaciteiten en mogelijkheden van de bouwaanvoerketen, zodat we deze strakke deadline ook daadwerkelijk kunnen halen’.

Om dat inzicht te waarborgen moest de partnerorganisatie de financiële gezondheid van alle ondernemingen in de bouwaanvoerketen kunnen monitoren. Daarbij ging het niet alleen om de grote aannemers, maar ook om hun onderaannemers en de specialistische bedrijven die verantwoordelijk zijn voor zaken als verlichting en oppervlakken.

Dit bouwproject was zelfs onder de meest gunstige omstandigheden nog een flinke uitdaging, en er was destijds sprake van een van de ergste recessies in honderd jaar – waarbij de bouw ook nog eens tot de hardst geraakte sectoren behoort.

De oplossing
Het actief beheren en monitoren van alle toeleveranciers in dit bouwproject was cruciaal om de risico’s te kunnen beheersen en de integriteit van de gehele aanvoerketen te kunnen bewaken.
D&B voorzag de partnerorganisatie van essentiële financiële informatie over meer dan duizend bedrijven. Het gaat hierbij om gegevens over rekeningen, bedrijfsbalans, activa en betalingsgedrag, die online toegankelijk zijn en dagelijks geactualiseerd worden. Zo kon worden gemonitord hoe de situatie van bedrijven verandert, en of er mogelijk risico’s ontstaan.

De toegang tot actuele informatie over alle bedrijven in de aanvoerketen waarborgt dat de organisatie eventuele risico’s voor toeleveranciers tijdig kon ontdekken, de juiste beslissingen voor vervanging kon nemen en de algehele gezondheid van de aanvoerketen kon bepalen.

Daarnaast zorgde dit diepe inzicht in de aanvoerketen (met inbegrip van informatie over de eigenaars van bedrijven en relaties met onderaannemers) ervoor dat de organisatie ook de bredere gevolgen van toeleveranciersrisico’s of betaalgedrag op het algehele functioneren van de aanvoerketen kon inschatten.

Het Hoofd Supply Chain Management zei hierover: ‘We willen niet alleen op de hoogte blijven van de financiële situatie van de grotere bedrijven, we hebben ook historische informatie nodig over hun betalingsgedrag naar aannemers, om te zien of dit risico’s voor kleinere bedrijven betekent. D&B verschaft ons waardevolle informatie waarmee we op feiten gebaseerde, geïnformeerde beslissingen kunnen nemen.’

De voordelen:

  • Gemakkelijk toegankelijke online financiële informatie over meer dan duizend toeleveringsbedrijven.
  • De financiële informatie wordt dagelijks geactualiseerd, zodat managers de eventuele risico’s die ontstaan zo snel mogelijk kunnen identificeren.
  • De inzichten die D&B verschaft stelt de partnerorganisatie in staan om het aanbestedingstraject volgens de strikte voorwaarden van het National Audit Office te laten verlopen.
  • Het project ligt voor op schema en niet één van de betrokken aannemers is failliet gegaan.

Het product:
D&B’s Supplier Portfolio Manager (SPM). Dit is een webbased tool voor portfolioanalyse dat gegevens over leveranciersbeheer uit een of meerdere grootboeken combineert met de data en scores van D&B. Deze tool geeft een uitgebreid, objectief en traceerbaar overzicht van de algemene risico’s en de mogelijkheden voor uitgavenbeheer in een leveranciersportfolio.

Gerelateerde segmenten

Gerelateerde producten

Om dnb-nederland.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. sluiten >