Data Management @ International Bank

‘Beslisklaar’ inzicht motor voor winstgevende groei

Grote bank automatiseert wereldwijd de consolidatie en beheer van entiteiten om kosten te besparen, processen te stroomlijnen en groei van de bank te versnellen

Klik hier om de Engelstalige klantencase te downloaden.

Introductie
Deze aanbieder van investment banking, private banking, commercial banking en transaction banking is een dominante speler op de Britse markt met vestigingen in Europa, Azië, Noord- en Zuid-Amerika.

Het probleem
Net als alle andere financiële instellingen heeft ook deze bank te maken met steeds strenger wordende compliance- en auditregelgeving. Voor een instituut van deze omvang is een accuraat en consistent beheer van klantdata binnen al haar ondernemingen over de hele wereld dan ook cruciaal.

Data governance is daarbij een belangrijk instrument om compliance te kunnen waarborgen. De echte uitdaging lag echter in het verbeteren van de effectiviteit van de organisatie en het stimuleren van winstgevende groei door de beschikbaarheid van ‘beslisklare’ informatie over de gehele breedte van de organisatie.

De oplossing lag in het creëren van een accurate en altijd actuele ‘gouden record’ van entiteiten (cliënten) die in alle vestigingen over de hele wereld beschikbaar zou moeten zijn. Tegen de achtergrond van gescheiden en afgeschermde IT infrastructuren, geïsoleerde data entry-processen en een veelvoud aan CRM applicaties en dataleveranciers was dit echter geen gemakkelijke opgave.
De achterliggende reden voor het creëren van de ‘gouden record’ was de noodzaak om aan de specifieke behoeften van de verschillende plaatselijke vestigingen te kunnen voldoen. Een uniforme aanpak was hierbij gewenst, maar een standaardoplossing voldeed dus niet.

De oplossing
Het probleem was simpelweg te groot en te complex voor standaardoplossingen. Het was bijvoorbeeld geen optie om honderden medewerkers records in een database te laten invoeren die al verouderd zou zijn op het moment van publicatie.

Daarom heeft de bank gekozen voor de Business DNA service van D&B. Business DNA automatiseert consolidatie en beheer van entiteiten en data, inclusief case management tools voor het onderhouden en actualiseren van de zo belangrijke ‘gouden record’.

De oplossing legt als het ware een dun laagje bovenop de bestaande systemen van de bank. Op die manier is complexe integratie niet nodig en hoeft de bestaande backoffice-infrastructuur niet aangepast te worden. Het uitrollen van deze service wordt hiermee zowel eenvoudiger als kosteneffectiever en tegelijkertijd worden risico’s voor de dagelijkse bedrijfsvoering van de bank geminimaliseerd.

‘De productiviteit is enorm gestegen. Ik kan tien systemen toevoegen en ze isoleren. Mijn team ontwikkelt zich tot experts, en hun en mijn leidinggevenden kunnen precies zien hoever we zijn en hoeveel tijd we nog nodig hebben – en dat is heel waardevol.’
Hoofd Klantdata

Het project werd wetenschappelijk aangepakt. De big data-analisten van D&B en de data governance-specialisten van D&B partner ICX4 analyseerden eerst de bestaande interne en externe databronnen en ontrafelden de problemen met behulp van een grondig consolidatieproces van de cliënten.

Vervolgens werden de taxonomieën weer opgebouwd – en nu op de juiste manier. Het bestaande ‘gouden record’ werd vervolgens vergeleken met D&B Business DNA referentiedatabase. Daarna volgde de D&B case management tool, zodat de bank het ‘gouden record’ up-to-date kan houden als onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering.

Het resultaat
Al vanaf het eerste moment bewees de oplossing zijn enorme waarde. De bank kon haar databases onmiddellijk consulteren om te zien met wie zij zaken doet. En zonder dat daar tienduizenden arbeidsuren of miljoenen ponden voor nodig waren.

Sterker nog, al in de initiële conceptfase realiseerde de bank een besparing van meer dan 100.000 pond doordat zij medewerkers kon inzetten voor andere bedrijfskritieke taken.

Waar pogingen om een klein aantal geïsoleerde databases te ontsluiten vele maanden hadden gekost, lukte dit met D&B Business DNA al binnen enkele weken. En omdat de eerste fase van het project al honderden databases omvatte, leverde dit een enorme en blijvende besparing van mensen en middelen op. De verwachte doorlooptijd van projecten liep terug van jaren naar maanden. Net als alle andere financiële instellingen is de bank erop gericht haar kosten te minimaliseren. Dankzij D&B Business DNA kan de bank ook op de langere termijn miljoenen euro’s besparen, doordat databronnen gerationaliseerd worden en de bedrijfsvoering door procesverbeteringen gestroomlijnd wordt.

Bovendien zijn dure technologieprojecten om gegevens te consolideren niet langer noodzakelijk. D&B heeft alle data samengebracht, bovenop de bestaande systemen van de bank.

Het grootste voordeel is echter het volledig accurate ‘gouden record’ van alle klantdata, die de risico’s voor de bank aanzienlijk terugdringt. De bank beschikt nu over de instrumenten die een volledig transparante bedrijfsvoering, betrouwbare rapportage en winstgevende groei mogelijk maken.

Gerelateerde segmenten

Gerelateerde producten

Om dnb-nederland.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. sluiten >