‘Een bron van relevante informatie’

Voor IGO-POST waren de behoefte aan meer overzicht en efficiency enkele redenen om aan te kloppen bij Dun & Bradstreet. ‘Hun database met adressen van bedrijven is niet alleen de grootste, maar ook nog eens internationaal. Die internationale kwaliteit konden wij goed gebruiken om eenduidig te analyseren tussen de verschillende landen en om een gelijke methodiek toe te passen in de verschillende landen, aldus Huub Jonkers, manager Business Development bij IGO-POST.
 

Over IGO-POST

‘IGO-POST is van origine een postorderbedrijf voor bedrukte relatiegeschenken en promotionele artikelen. Met zeven vestigingen in Europa met de hoofdvestiging in Helmond, zijn zij op hun gebied marktleider. IGO-POST opereert inmiddels in twaalf landen en heeft alles onder één dak: een groot logistiek centrum, een DTP- afdeling en een speciale drukkerij met een zestigtal specialistische machines die razendsnel de verschillende typen bedrukking verzorgen op tal van producten. De artikelen worden rechtstreeks van de fabrikant ingekocht. In totaal werken er hier ruim 300 mensen.’

 
Probleemstelling

‘We zochten ondersteuning bij de eenduidige afstemming en analyse tussen de verschillende landen waarbinnen we als IGO-POST actief zijn. Ook voor toekomstig nieuwe landen kunnen we op voorhand een beter inzicht in het potentieel verkrijgen. In plaats van een leverancier per land geeft één totaalleverancier ons deze inzichten en werken we een stuk effectiever. Deze centralisatie van leveranciers van adressen brengt ons meer efficiency en uniformiteit.’
Maar er was nog een andere trigger: we hadden namelijk meer inzicht nodig in de effectiviteit van onze offline mailings. Met de komst van het internet, is een belangrijk marketing- en verkoopkanaal ontstaan naast de traditionele catalogus. Inzicht in de effectiviteit van beide kanalen is daarom essentieel. En dat is mogelijk met de data en expertise van Dun & Bradstreet.’
 

Keuze voor Dun & Bradstreet

‘Omdat we al jaren op zoek zijn naar adressen van goede kwaliteit, hebben we in het verleden vaker contact gehad met Dun & Bradstreet. We hadden vooralsnog te maken met lokale leveranciers, en dat werkte in principe goed, maar het was voor ieder land veel werk en uniformiteit in adressen en werkwijze ontbrak. Voor kwalitatieve adressen in meerdere landen hadden we echt een specialist nodig die we in Dun & Bradstreet gevonden hebben. De database van Dun & Bradstreet met informatie over meer dan 225 miljoen bedrijven is de grootste ter wereld. Deze informatie komt uit meer dan 240 landen en is altijd up-to-date. Het biedt ons de mogelijkheid te beschikken over de meest actuele, volledige en betrouwbare informatie in uniforme vorm over alle landen heen.’
 

Samenwerking en oplossingen Dun & Bradstreet

‘Wij waren geruime tijd bekend met Dun & Bradstreet, maar centralisatie trok ons over de streep voor de samenwerking. Er was nog iets wat voor ons van toegevoegde waarde was en dat is het zogenoemde D-U-N-S Nummer van Dun & Bradstreet. Dit is een uniek, wereldwijd identificatienummer voor bedrijven. Dit nummer stelt ons in staat om bedrijven te identificeren en afzonderlijke bedrijfsentiteiten en familiestructuren te herkennen. Het D-U-N-S Nummer is geïntegreerd in onze database, waardoor het het voor ons eenvoudig wordt om waardevolle adressen te scheiden van adressen die voor ons van weinig waarde zijn. Ook dubbele adressen in de database worden hiermee gedetecteerd en verwijderd. Zo combineren wij onze interne gegevens met de wereldwijde database van Dun & Bradstreet, waardoor we een bron van relevante informatie verkrijgen.’
 

Market insight

‘Voor analyse en selectie doeleinden maken wij bijna dagelijks gebruik van de Market Insight software’, aldus Joeri Verbossen, Business Analist bij IGO-POST. Hiermee kunnen we in één tool alle adresselecties en analyses maken voor alle landen. Alle beschikbare bedrijfsgegevens en indicatoren van D&B kunnen we hierbij direct inzien en gebruiken, denk aan bedrijfsgroottes, branche info en alle andere indicatoren die D&B aanbiedt. Het analyseren van de response op onze mailings in Market Insight levert zeer waardevolle informatie op over voorspellende waarden voor succesvolle campagnes. Welk type bedrijven responderen significant beter dan anderen? En zijn er nog meer van dit type bedrijven die we kunnen benaderen? Market Insight geeft deze inzichten en hierdoor kunnen wij veel meer rendement halen uit onze marketing euro en onze ROI verhogen. Op dit moment werken we met voorspellende modellen per land om de meest ideale adresselecties te maken en adressen aan te kopen. Deze modellen maken wij ook in Market Insight. Efficiënter offline mailen zorgt voor kostenbesparingen, dat geld kunnen we weer op andere gebieden, zoals internet marketing, inzetten. Zo komt onze multichannel strategie goed tot zijn recht en maken we optimaal gebruik van zowel het offline als het online kanaal. We zoeken hierbij naar de optimale effectiviteit van beide kanalen.
 

Resultaten

'De centrale werkwijze waarbij alles op het gebied van adresselecties en analyses door de Business Analist gebeurt, zorgt in de landen voor een fikse tijdbesparing. Waar vroeger ieder land voor zichzelf tijd kwijt was met adresselecties, ligt dit nu bij 1 persoon die hier ook volledige focus op legt en steeds specialistischer te werk kan gaan. Er zijn nu uniforme processen rondom selecties en analyses waardoor duidelijkheid en efficiency is ontstaan. Ook de landenmanagers zijn nu zeer positief over deze werkwijze. Het belang en de waarde van de verkregen inzichten worden in de gehele organisatie gezien.
Daarnaast zien we de ROI van onze marketing euro steeds verbeteren, uiteindelijk is dat waar je het voor doet. Een zeer positieve ontwikkeling waar je, zeker in deze economisch mindere tijden, zeer tevreden over kunt zijn.’
 

Advies en samenvatting

‘Het fijne van een partij als Dun & Bradstreet is dat we zelfstandig onze database kunnen beheren en middels Market Insight onze selecties en analyses kunnen doen. We hebben zelf alles in huis, en wanneer nodig vinden we in Dun & Bradstreet een professionele sparringpartner. Twee keer per jaar wordt er onderhoud gepleegd door Dun & Bradstreet. Dan wordt er gekeken of de adressen die voor ons relevant zijn nog kloppen of dat er een update nodig is. We hebben één centrale bron van informatie die we zelfstandig kunnen bewerken, dat is precies wat we vanaf het begin voor ogen hadden.’

Gerelateerde segmenten

Gerelateerde producten

Om dnb-nederland.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. sluiten >