02-09-2011

170 jaar D&B

We zijn er bij D&B trots op dat we al 170 jaar bestaan. We willen daarom graag even stilstaan bij dit jubileum. We blikken terug op onze geschiedenis en hebben een aantal werknemers die langer dan 25 jaar in dienst zijn, gevraagd naar hun ervaringen in de afgelopen decennia.

De Geschiedenis

D&B werknemers vertellen

 

 

De Geschiedenis

 

De Pioniersjaren


Om Amerikaanse handelaars te helpen in hun besluitvorming, begon een ondernemend zakenman genaamd Lewis Tappan, in 1841 een netwerk van correspondenten die zouden fungeren als een bron van betrouwbare, consistente en objectieve kredietinformatie. Zijn Mercantile bureau, gevestigd in New York City, was een van de eerste organisaties met als enig doel het verstrekken van zakelijke informatie over bedrijven aan klanten.

Ter bevordering van de uitbreiding, draagt Tappan in 1849 het agentschap over aan Benjamin Douglass, een voormalige bediende. Douglass maakt gebruik van de verbeterde transport en de communicatie in die tijd door zijn netwerk van kantoren uit te breiden, en bezorgt daarmee het Agentschap zowel nieuwe klanten als uitstekende informatie.

 
Krediet verslaggever - een nieuw beroep


Kort nazijn toetreding tot het agentschap, begon Benjamin Douglass met de oprichting van lokale kantoren en het inhuren van full-time medewerkers, die ervaren, bekwame kredietinformatie reporters werden. Werken als krediet verslaggever was een gerespecteerde positie met een goede training in gezonde bedrijfsvoering. Onder de reporters die later hun naam vestigden in een andere positie, waren vier Amerikaanse presidenten: Abraham Lincoln, Grover Cleveland, Ulysses S. Grant en William McKinley.

 

 
Een sterke concurrent


In 1849 werd de rivaal John M. Bradstreet Company opgericht in Cincinnati, Ohio. De rivaliteit tussen de John M. Bradstreet Company en Douglass 'agency wordt sterker in de 20e eeuw. Dit hadt blijvende gevolgen voor de toekomst van de twee bedrijven.

In 1859, droeg Douglass het agentschap over aan zijn schoonbroer, Robert Graham Dun. Onder de nieuwe naam, R.G. Dun & Company, werd de expansie van douglas voortgezet door Dun. Gedurende de volgende 40 jaar, onder leiding van Dun spreide het Agentschap zich uit over de hele Verenigde Staten en over internationale grenzen

 
Een historische fusie


In de jaren 1930, konden de effecten van de rivaliteit en van de economische depressie op beide op beide bedrijven niet langer worden genegeerd. In 1933 fuseerden de gewezen aartsrivalen tot D&B.

De fusie werd geleid door Arthur Whiteside, de CEO van Dun CEO. Dankzij zijn uitstekende diplomatieke vaardigheden, was Whiteside in staat om een deal te sluiten met de grootste concurrent van het bedrijf. Waar voorheen beide bedrijven "producten" verkochten, ging Whiteside steeds meer nadruk leggen op dienstverlening. Met groot leiderschap, leidde hij D&B uit de depressie en in het informatietijdperk.

 
D&B in de Moderne tijd


De snelle ontwikkeling van computer-en communicatie technologie in de naoorlogse periode staat centraal in de groei van D&B. Gedurende de afgelopen 50 jaar van de geschiedenis van D&B's, hebben toename van de snelheid en het volume van de grensoverschrijdende communicatie grote invloed uitgeoefend op onze evolutie van een aanbieder van kredietrapporten naar een leider in de internationale informatie-industrie.

De jaren 1960 - 1970: Een tijd van explosieve groei. Whiteside's opvolger, J. Wilson Newman, realiseert zich dat D&B risico’s moet nemen en het aanbod van producten en diensten dient uit te breiden. D&B groeide explosief un de jaren 60 door nieuwe technologieëen toe te passen in processen en producten. In 1963 zorgde de introductie van het Data Universal Numbering System (het D&B DUNS® Nummer - gebruikt voor numerieke identificatie van bedrijven voor data-verwerking doeleinden) – voor de overgang van zakelijke informatie in het computertijdperk. Dit unieke identificatie systeem voor bedrijven bleek zo nuttig, dat het D&B DUNS Nummer is uitgegroeid tot het standaard identificatienummer voor de Verenigde Naties, de Europese Commissie en de Amerikaanse regering.

In de jaren 70, was D&B gefocussed op de inzet van nieuwe technologie. Een nieuw "Advanced Office System" (AOS) zorgde voor een volledig geautomatiseerde dataverzameling. Dit maakte het mogelijk om op geheel nieuwe manieren informatie te linken en analyseren en klanten sneller en voordeliger de benodigde informatie te leveren.

 
D&B in het Millennium


In de afgelopen jaren heeft D&B een periode van herstructurering ondergaan, met als doel van D&B een kleiner, meer gefocussed bedrijf te maken. AC Nielsen, Cognizant, Reuben H. Donnelley en Moody's Corporation werden afgesplitst, zodat elke onderneming gerichte strategieën voor zijn specifieke bedrijf kon uitvoeren. En in oktober 2000, lanceerde D&B een ambitieus nieuw plan genaamd ‘Blueprint for Growth’ - een strategie ontwikkeld om te transformeren tot een groeiend bedrijf met een belangrijke aanwezigheid op het web.

We creëren een compleet nieuwe generatie van producten en diensten waarmee klanten zakelijke informatie efficiënter kunnen beheren. We werken voortdurend aan de groei van de kwantiteit en kwaliteit van onze wereldwijde database, die nu meer dan 200 miljoen bedrijven bevat wereldwijd. En we werken er hard aan om continu onze hoogwaardige service te verbeteren.

Wij zijn klaar om aan de eisen van de nieuwe eeuw te voldoen. Maar we dragen altijd een belangrijk erfenis met ons mee, een erfenis die ons bindt met ons verleden en ons ondersteunt in het volgende millennium.

 

D&B werknemers vertellen

Binnen D&B Nederland zijn van de huidige 100 medewerkers 10 medewerkers langer dan 25 jaar in dienst (waarbij als koploper een 36 jarig durend dienstverband!). We vroegen een aantal van hen naar hun ervaringen bij D&B in de afgelopen jaren.

 

7 van de 10 medewerkers die al meer dan 25 jaar in dienst zijn bij D&B. Van boven naar beneden en v.l.n.r.: Peter van Eck, Stans Grijseels, Peter van Dorp, Erik Helmink, Agnes Lugtenburg, Henny Kemmer en Eric Robbemond.

Ieder heeft zijn eigen verhaal, maar een ding staat voorop: er is veel veranderd in de afgelopen decennia. Zo had D&B voor 1981 meerdere kantoren in Nederland: waaronder Tilburg, Almelo, Haarlem, Den Haag, twee in Amsterdam en twee in Rotterdam. Maar door de automatisering was het mogelijk om al deze kantoren terug te dringen naar één groot hoofdkantoor in Rotterdam.
De automatisering heeft ook in de werkzaamheden achter de schermen grote veranderingen teweeggebracht. Zo werd voor 1979 alles nog handmatig gedaan. Van de boekhouding tot het achterhalen van de kredietinformatie van bedrijven. Overal stonden type- en telexmachines. Het archief met handelsinformatie-rapporten bestond uit papieren mapjes waarin alle tot op dat moment verkregen informatie van het bedrijf stond. Een dagje archief klinkt onze 10 medewerkers dan ook niet onbekend in de oren.

Vroeger ontving D&B alle aanvragen van hun klanten per post. Als reporter verwerkte je deze aanvragen door in eerste instantie het papieren archief in te duiken en te checken of er al gegevens bekend waren over het desbetreffende bedrijf. Wanneer deze niet aanwezig was, moest de reporter een check doen bij de Kamer van Koophandel. Dit betekende dat de Kamer van Koophandel gebeld moest worden om toestemming te krijgen om de gegevens van het bedrijf in te zien om vervolgens in persoon langs te gaan om inzage te krijgen en de gegevens handmatig over te schrijven. Het was namelijk destijds nog niet toegestaan om kopieën te maken van de dossiers.

Het onderzoek werd voortgezet door de reporter door de branche verenigingen, relaties en referenties te benaderen (controleren van data bij de directie) om informatie te vergaren over betalingservaringen, de rating en eventueel kredietlimiet. Mocht er totaal geen informatie te verkrijgen zijn, dan kon de reporter correspondenten inschakelen. Deze gingen ter plaatse kijken om te zien of een bedrijf daadwerkelijk daar gevestigd was en probeerden relevante informatie te verkrijgen door middel van een buurtonderzoek. Wanneer alle informatie verkregen was, moest dit worden ingesproken in een dictafoon, waarna de thuistypistes/reporters de rapporten uittikten en deze per post naar de klant verstuurden. U begrijpt dat de aanvragen niet heel snel weer bij de klant op de mat lagen, maar dat hier wel een aantal weken overheen ging. Zo was de levertijd van een rapport uit het buitenland meerdere dagen, soms zelfs weken en een superspoedonderzoek betekende een voorbericht binnen 5 uur voor onze klanten. Nu is deze informatie nagenoeg per direct beschikbaar!

Na de introductie van de eerste computer werd binnen D&B DunsTel geïntroduceerd. De klant belde met D&B en via het systeem werd direct vanaf het scherm de informatie voorgelezen. Een druk op een F-toets genereerde automatisch een fax of een print van het rapport. De geprinte rapporten mochten

destijds alleen via de post verzonden worden. Tevens werd het door de automatisering mogelijk gemaakt om een zeer goede scorekaart te bouwen waardoor meer uniformiteit en accuratesse kwam in het beoordelen van kredietwaardigheid. Verder werd bij het samenstellen/introduceren van nieuwe producten meer rekening gehouden met de wensen en verwachtingen van klanten. Uiteindelijk is D&B door alle automatiseringen, markt-ontwikkelingen en door het inspelen op de behoefte in de markt uitgegroeid tot een high-tech bedrijf met veel ‘customized solutions’.

De verwachtingen voor de toekomst van deze medewerkers liggen vrij dicht bij elkaar. Door de grote snelheid van ontwikkelingen binnen de computertechnologie wordt verwacht dat D&B hier zeker gebruik van zal gaan maken en de mogelijkheden zal benutten in het verbeteren van de data, maar ook van de service naar de klant toe. Informatie zal nog makkelijker en sneller beschikbaar zijn via allerlei media en het zal nog makkelijker worden om D&B informatie te combineren met eigen informatie en informatie van andere bronnen.

Gratis rapport

Ontvang ter kennismaking één gratis Bedrijfsinformatierapport

Laatste nieuws

Om dnb-nederland.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. sluiten >